Thursday, May 13, 2010

CIRI-CIRI TEMAN SEJATI MENURUT RASULULLAH SAW


1. Hendaklah bersahabat dengan orang yang beriman dan bertaqwa.

Sabda Baginda bermaksud:

”Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan kecuali kepada orang yang bertaqwa.” (Hadis riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi).

2. Hindari berkawan dengan yang buruk perangai dan akhlaknya

Ibn Asakir menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:

”Jauhilah kawan yang buruk akhlak dan perangainya, kamu akan dikenali sepertinya.

Sabda Baginda lagi:

”Seseorang itu berada atas cara hidup kawannya, maka perhatikanlah tiap seorang daripada kamu, siapakah yang didampinginya.” (Hadis riwayat at-Tirmizi dan Abu Daud).

3. Menegur kesilapan kawan di atas perkara yang benar

Ubadah Ibn As-Samit berkata:

“Rasulullah s.a.w. mengikat janji dengan kami supaya dengar dan patuh ketika susah dan senang, yang disukai dan dibenci dan jangan merebut sesuatu dari tuannya kecuali ada bukti kekufurannya.Begitu juga, kami hendaklah berkata benar di mana saja kami berada tanpa takut akan penghinaan daripada seseorang yang suka menghina, semata-mata kerana Allah.” (Hadis riwayat Muslim)

4. Membantu kawan ketika dalam kesusahan

“Seorang Muslim dengan Muslim yang lain adalah bersaudara, dia tidak menzaliminya dan tidak mengelakkan diri daripada menolongnya.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:

Barangsiapa yang menolong kesusahan orang mukmin di dunia, necaya Allah akan menolong kesusahannya di Akhirat.Dan barangsiapa yang memudahkan kesusahan orang di dunia, nescaya Allah akan memudahkan kesusahannya di dunia dan di Akhirat. Dan barangsia yang menutup keaiban saudaranya, nescaya Allah akan menutupnya di dunia dan di Akhirat.”(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

( Sumber dari : www.Demimasa.net )

No comments:

Post a Comment