Monday, October 5, 2009

Larangan Lapor isu ISA digantung

Akhbar-akhbar harian berbahasa Cina telah diarahkan supaya jangan melaporkan mengenai penggantungan keahlian Tan Sri Isa Samad dalam Umno, menjelang pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang.Sekurang-kurangnya dua akhbar harian berbahasa Cina telah diarahkan supaya jangan melaporkan penggantungan keahlian Isa, selepas beliau didapati bersalah terbabit dalam politik wang sewaktu pemilihan Umno pada 2004.
Isa adalah calon BN dalam pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang. Beliau menghadapi pertandingan satu lawan satu dengan calon PAS, Zulkefly Mohd Omar.Dalam pemilihan Umno pada 2004, Isa memenangi jawatan naib presiden Umno dengan undi terbanyak, tetapi dibatalkan kemudiannya selepas didapati terbabit dalam politik wang.
Berikutan itu, Isa digantung keahlian selama enam tahun, atau dua penggal, tetapi dikurang kepada tiga tahun selepas beliau membuat rayuan. Tempoh penggantungannya tamat tahun lepas.Malaysiakini difahamkan bahawa Kementerian Dalam Negeri telah mengeluarkan arahan lisan mengenai larangan tersebut, tetapi tidak dapat disahkan.
Bagaimanapun, sumber dalam sebuah akhbar harian berbahasa Cina berkata, arahan itu melarang sebarang sebutan mengenai penggantungan Isa, sama ada dalam laporan berita atau pun ulasan."Alasan yang diberikan ialah penggantungan Isa adalah perkara lama dan Isa juga telah menjalani hukumannya. Oleh itu, adalah lebih baik untuk menyerahkan kepada penggundi sendiri untuk memutuskannya," kata sumber itu."BN juga bimbang isu tersebut akan menjejaskan kempennya, memandangkan wujudnya masalah dalaman antara Isa dan Menteri Besar, Datuk Mohammad Hassan,". (Sumber Malaysiakini.com)

No comments:

Post a Comment