Wednesday, January 26, 2011

LAGI SALAH LAKU CALON DUN TENANG SEMASA JADI ADO

KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS PUSAT
26 JANUARI 2011

Minta Penjelasan Daripada Muhyiddin Yassin

Tanah En. Mansor Bin Mohamad HS(M) 535, Lot 2091, Mukim Jabi, Daerah Segamat telah di lelong pada 1/12/2003. Beliau mempunyai tunggakan bayaran hutang dengan pihak bank sekitar RM20,000. Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat En. Mohd Azahar Bin Ibrahim yang juga calon Barisan Nasional (BN) pilihanraya kecil Tenang telah gagal menyerahkan notis pendengaran kes lelong ini kepada beliau. Secara rasminya En. Mansor tidak dimaklumkan tanahnya akan dilelong. Pada 19/9/2003 perintah jualan hartanah telah di keluarkan.

Menurut En. Mansor, sehari sebelum lelongan beliau telah membuat bayaran kepada pihak bank sebanyak RM10,000 bagi bayaran tunggakan bayaran hutang. Beliau merayu kepada En Mohd Azahar agar tanahnya tidak di lelong. Pada hari tanahnya di lelong beliau membawa tunai sebanyak RM12,000 untuk menyelesaikan tunggakan hutangnya. Semua rayuan En Mansor tidak di layan.

Tanah seluas 8 ekar telah dilelong dengan harga RM70,000 sedangkan nilai tanah tersebut pada tahun 1996 bernilai RM116,000. Nilai semasa tanah tersebut dijangka RM120,000. Ini bermakna tanah En Mansor telah dijual dengan harga dibawah harga pasaran. Hanya seorang sahaja pembina yang hadir pada masa lelongan tersebut. Akhirnya tanah tersebut telah di beli oleh pembida tersebut.

En Mansor telah membuat saman pemula No 24(L) -674-2004 berkaitan tanah tersebut ke Mahkamah Tinggi Muar. Beliau telah dapat membuktikan kepada mahkamah bahawa tiada sebarang notis pendengaran kes lelongan hartanah diberikan kepada beliau. Pada 29/1/2008 Yang Arif Hakim Dato’ Asmadi Bin Haji Asnawi, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Muar telah memutuskan membenarkan tuntutan En Mansor ke atas Pentadbir Tanah Daerah Segamat dengan kos akibat dari kecuaian pegawainya En. Mohd Azahar mengendalikan kes tersebut. Tanah tersebut telah dikembalikan kepadanya. Akhirnya En Mohd Azahar telah dipindahkan ke Pejabat Daerah Kecil Renggit. Pangkatnya telah diturunkan.

Saya mohon penjelasan daripada Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden UMNO mengenai perkara-perkara di bawah :

1.Mengapa calon BN bagi pilihanraya kecil Tenang En. Mohd Azahar Bin Ibrahim sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat telah gagal memberi notis pendengaran kes lelongan tanah En. Mansor?

2.Mengapa nilai tanah En. Mansor di lelong dengan harga RM70,000 dibawah harga pasaran?

3.Mengapa rayuan En Mansor untuk mengelakkan lelongan tanah dengan membuat bayaran RM10,000 kepada bank tidak di layan oleh En Mohd Azahar?

4.Mengapa hanya seorang pembina tanah sahaja yang hadir pada masa lelongan tersebut berlaku?

5.Mengapa En Azahar diturunkan pangkat daripada Pejabat Daerah Segamat kepada Pejabat Daerah Kecil Renggit?

6.Apakah terdapat perundingan jahat antara En. Mohd Azahar, jurulelong dan pembina semasa mahu melelong tanah En Mansor?

7.Berapa kerugian yang ditanggung oleh Pejabat Tanah Daerah Segamat akibat kecuaian pegawainya menguruskan urusan tanah En Mansor?

8.Mengapa UMNO sanggup menghampakan ahli-ahlinya dengan meletakkan calon yang telah terbukti bersalah di mahkamah dalam pilihanraya kecil Tenang?

SUHAIZAN BIN KAIAT
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat

SKRIP KEMPEN UMNO BOCOR LAGI.

Angkat lagi tinggi kain tu, Ustaz Choa mesti sukaaa..! Cara angkat kain yg diajar oleh ustaz UMNO..mari tengok..dosa mata ditanggung sepenuhnya oleh Imam UMNO. Wakaka..!
Cara meredah banjir macam ni UMNO tak suka tengok bro !

Hujan yang turun dengan lebat di Pekan Labis benar-benar membantutkan kempen BN secara keseluruhannya dimana petugas-petugas parti yang terdiri daripada soldadu2 MCA dan UMNO kini hanya sekadar memenuhkan kedai mamak disekitar pekan Labis.


Rokok dan teh tarik bergelas-gelas gelimpangan diatas meja. No problem, jentera parti yang minum-minum dan makan-makan di kedai mamak sepenuhnya disponsor oleh parti KIMMA. Sudah kaw-tim. Kepada penyokong BN sila ke kedai mamak KIMMA di Labis sekarang, cukup hnaaya memakai baju biru (macam samseng yg ganggu ceramah LGE malam tadi) dan berlambang 1Malaysia, makan minum anda FREE sepenuhnya.Hidup PuKIMMAk !

Dari bual yang dicuri dengar kini pihak Bilik Gerakan Induk BN telah meminta semua pekerja2 parti agar berada dalam siap siaga untuk mengempur Kg. Paya Merah 1 Km dari pekan Labis. Ini kerana BN dan jenteranya sedang menunggu kg. itu dilanda banjir kilat. Sudah menjadi rutin jika berlaku hujan lebat yg berterusan, kampung itu akan tenggelam.

Segala bekalan asas dan hamper2 sedang dikumpulkan. Barangan itu akan hanya diagihkan segera apabila banjir mula melanda. Bantuan itu untuk mangsa banjir sahaja. Jangan agihkan sekarang, kerana bantuan itu hanya berkuat kuasa apabila kampung itu tenggelam. Itu arahan yg dikeluarkan. Beberapa pemberita Utusan Meloya dan Berita Hairan juga sudah berkampung di sana sejak jam 3 petang tadi lagi.

Inilah peluang terbaik bagi menunjukkan bahawa BN dan UMNO bagus untuk rakyat. Tidak sokong BN bermakna anda berdosa besar disisi Allah swt. Imam UMNO akan memberi syafaat kepada semua yang mengundi UMNO. Itu janji Imam UMNO di Labis.

Foto menunjukkan beberapa gedebe sedang menunggu banjir kilat. Foto diambil ketika hujan reda seketika pada jam 3.30 petang tadi disekitar DUN Tenang.


Tok Ai dimaklumkan juga sudah siap sedia. Tok Ai juga sudah beberapa kali menyudahkan aksi lakonan untuk beliau jatuh parit ketika membantu mangsa banjir dikampung itu. Itukan scene penting didalam drama ini. Secara tidak langsung tajuk berita boleh diolah dengan baik, " Tok Ai jatuh parit ketika membantu mangsa banjir, " baru nampak calon berjiwa rakyat biarpun hanya sekadar lakonan. UMNO kan kuat berlakon. Hello bro..semua aksi ini perlu ikut skrip. Ini saja cara terbaik untuk mengagalkan imej Cikgu Mala yg makin terserlah di DUN Tenang.

Lagi satu nak bagi tahu itu kan kampung dia. Hoi..hangpa boleh gelak kuat-kuat tak ? 53 tahun UMNO memerintah, kampung bekas Adun dan calon BN pun longkang dia tak boleh nak baiki apa jadah bro ? UMNO BN buat apa sebelum ni ? Kah..kah..kah ! Amaran ! PAS dan petugas tidak dibenarkan masuk ke kampung itu. Malah perayu undi dari kem Muslimat dihalau keluar dari kampung itu oleh gedebe-gedebe sejal 3 hari lalu.

Apapun semua mata dan pemberita sedang menunggu adegan banjir kilat di kg Paya Merah. Adegan bantuan dan urusan memindahkan orang kampung akan turut juga dipaparkan oleh pihak tv kelak. Semua itu hanya berlaku jika banjir berlaku. Skrip telah siap disediakan oleh Bilik Gerakan Induk UMNO kepada semua yg terlibat.

Orang kampung juga akan dipaksa baca skrip. Upah akan diberikan. Begitu juga blogger UMNO sudah diangkut ke sana. Smeua lensa akan menumpukan betapa murninya Tok Ai dan jentera UMNO seperti Puteri dan Wanita menyelak kain sehingga ke peha untuk diambil gambarnya ketika mengagihkan barang keperluan banjir kepada semua penduduk. Jangan bimbang, Ustaz Chua kata, peha wanita UMNO dan Puterinya tidak dianggap aurat. Tunjuk saja. Kalau ada ustaz PAS kata, itu berdosa, tak mengapa, nanti Ustaz Chua dan Jauhi Chawla boleh kawtim dengan Tuhan Allah.

Tapi sayang, sampai jam 5 petang belum nampak nak banjir. Kesian UMNO dan petugasnya. Niat dah tak betul, tu pasal Allah swt. tak izin banjir kilat berlaku. Kerana ikut skrip yg diterima di meja kami, isu banjir kilat akan digunakan untuk menyerang PAS. Akan keluar tajuk, Cikgu Normala tidak peka kesusahan mangsa banjir di Pekan Labis dan macam-macam lagi.

Jika berlaku banjir pun, nak boleh apa..kalau petugas dan jentera PAS dihalang disetiap tempat oleh gedebe-gedebe untuk berziarah, malah banyak aduan mengatakan muslimat PAS yg pergi untuk tujuan ziarah dihamun dan dihalau macam anjing kurap oleh gedebe-gedebe UMNO. Itulah budaya UMNO disetiap kali kempen Pilihanraya.

(*) Berita lewat petang dari Pekan Labis. Aku masih tunggu gambar dari jurukamera kami yg sama2 pakai baju kaler biru 1Malaysia dari sana. Mesti gempak. Skrip drama UMNO tunggu banjir sudah bocor ! Wakakaka..!
www.gigitankerengga.blogspot.com

PRK TENANG : JENTERA PAS BANTU MANGSA BANJIR HARDCORE UMNO



Petugas PAS/Pakatan Rakyat telah bekerjasama dan bertungkus lumus membantu mangsa banjir di kampung karat UMNO. Walaupun air meningkat ke paras dada, para petugas terutama muslimat tetap bersemangat. Satu batang hidung pun pemimpin dan para petugas BN yang turun yang turun membantu. Tok Ai mana? takut terapung ke?













petugas PAS sedang bertugas membantu orang ramai...
http://demokrasi93.blogspot.com

NAJIB LEBIH GANAS BERBANDING MAHATHIR

Ramai yang menjangkakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak akan menggunakan pendekatan yang hampir sama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam mengenakan kawalan ke atas media. Namun tidak ramai pula terfikir bahawa Najib sebenarnya akan bertindak lebih garang.


NONESemalam, Kementerian dalam Negeri mengumumkan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 akan dijadikan lebih komprehensif dan tidak lagi terhad kepada bahan cetak semata-mata.

Ketua Setiausahanya, Datuk Seri Mahmood Adam berkata pihaknya telah meminta Jabatan Peguam Negara mengkaji definisi penerbitan dalam akta itu untuk membolehkan ia boleh meliputi terbitan dalam bentuk multimedia termasuk kandungan internet, Facebook dan perisian.

Tidak dinafikan selama ini Malaysiakini dan beberapa portal berita lain mampu bertapak kerana 'jalan keluar'- berdasar ikrar Mahathir pada 1995 bahawa tiada penapisan akan dilakukan ke atas internet ketika melancarkan projek Korridor Raya Multimedia.

Tsunami politik

Sejak persaraannya pada 2004, Mahathir sendiri menjadi seorang penulis blog.

NONEBebas daripada tapisan, media di internet berjaya meletakkan asas kewartawanan sebenar sehingga berlakunya 'tsunami politik' pada tahun 2008 yang menyaksikan perdana menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi mengakui kerajaan telah “tewas dalam peperangan di internet”.

Meskipun media tradisional dan juga media internet dibelenggui oleh kira-kira 35 undang-undang yang menyekat kebebasan di Malaysia, namun terdapat satu faktor yang membezakan kedua-dua mereka.

azlanTidak seperti media cetak dan penyiaran, media di internet tidak memerlukan kebenaran daripada kerajaan untuk mencetak atau menerbitkan berita mereka.

Setiap tahun, media tradisional terpaksa memperbaharui permit penerbitan dan percetakkan. Undang-undang ini menghambat para editor dan wartawannya supaya terus patuh kehendak kerajaan.

Besar kemungkinan cadangan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 jika diluluskan akan menyaksikan media online juga diheret sama dan diwajibkan memohon untuk mendapatkan lesen.

Paku terakhir

azlanJika menjadi kenyataan, ia ibarat pukulan paku terakhir di keranda bagi kebebasan media di negara ini. Kebebasan meluahkan pendapat yang serba terbatas dinikmati di alam maya sejak 16 tahun lalu bakal berkubur.

Dengan perlesenan, kerajaan boleh mengenakan tekanan politik ke atas media di internet. Paling menggerunkan, menteri dalam negeri yang sebegitu berkuasa itu berhak mengisyitiharkan mana-mana lamanweb sebagai tapak haram. Lebih malang lagi, mengikut akta itu, keputusan menteri adalah muktamad dan tidak boleh dicabar di mahkamah.

Atas sebab itu, Najib dikatakan lebih teruk berbanding Mahathir berhubung operasi media.

najib mahathir pak lah umno 2009 agm final day 280309 05Sebalik membebaskan media tradisional dengan membubarkan syarat perlesenan, Najib dan sepupunya, Menteri Dalam Negara, Datuk Seri Hishamuddin Hussein memilih tindakan regresif bagi mengekang kebebasan media di internet.

Pindaan akta itu dijangka akan dibentang di Parlimen menjelang Mac ini - keputusan dipercayai ada kaitan dengan cadangan mengadakan pilihan raya umum akan datang.

Cadangan meminda Akta Mesin Cetak dan Penerbitan bagi meliputi media online mesti dibantah. Jika tidak, Malaysia akan kembali ke zaman dahulu apabila kerajaan mempunyai monopoli mutlak terhadap kebenaran.

steven gan boon leong
STEVEN GAN adalah ketua pengarang kumpulan dan pengasas bersama Malaysiakini, sebuah pertubuhan media online yang dilancarkan pada 1999.
-malaysiakini-
www.gigitankerengga.blogspot.com

TENANG...INILAH PROTES KAUM INDIA YANG MENAKUTKAN BN

"Kebanyakan masyarakat mengadu, apa yang dijanji oleh kerajaan Barisan nasional hanyalah janji-janji manis dan tidak ditunaikan. Lebih kesal adalah ahli majlis yang dilantik langsung tidak pernah turun melawat kawasan".

Menurut Naib Ketua DHPP, S.Surianarayanan aduan itu diperolehi pihaknya selepas meninjau kawasan-kawasan yang didiami masyarakat India di sini.

Selain itu, permasalahan besar yang hadapi pengundi di sini ialah memiliki kad pengenalan diri sebagai rakyat Malaysia.

"Mereka terpaksa berhadapan dengan pelbagai karenah birokrasi dan juga dikehendaki menyediakan pelbagai dokumen yang merumitkan," jelasnya.

Walaupun ini punca masalah ini adalah kesilapan mereka sendiri masa lepas tidak mendaftar semasa kelahiran anak.

"Tetapi, apa yang diwar-warkan di media arus perdana tentang kemudahan mendapatkan kad pengenalan hanyalah retorik semata," selarnya.

Masyarakat India yang dilawati itu berharap suara mereka dapat didengari sekiranya Pakatan Rakyat memerintah nanti.

Tambah Surianarayanan, DHPP juga menjangkakan pertambahan undi dari masyarakat Dun Tenang dalam PRK ini.

DHPP yang turun memberi sokongan kepada calon PAS, Cikgu Mala itu mula berkempen sejak hari pencalonan
http://karatijau.blogspot.com

Tuesday, January 25, 2011

DOKTOR DAN BEKAS PENGETUA ANTARA DIJANGKA CALON PAS DI MERLIMAU

Pas Melaka dijangka tidak ketandusan tokoh berwibawa untuk diletakkan sebagai calon dalam Pilihanraya Kecil Dun Merlimau. Antara tokoh yang disebut-sebut sebagai calon Pas di Merlimau ialah seorang doktor yang mempunyai klinik sendiri di Dun Merlimau.

Beliau seorang yang cukup dikenali dan disenangi oleh penduduk tempatan serta sering terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan. Bekas calon Pas sebelum ini ialah Mejar (B) Jasmee Tompang yang merupakan pimpinan Pas Kawasan Jasin.

Selain itu, seorang bekas pengetua perempuan yang pernah berkhidmat di beberapa buah sekolah di Dun Merlimau sebelum ini turut dicanang dan bakal dipertimbangkan sebagai calon.

Kedua -dua calon ini dijangka bakal memberikan saingan sengit serta imej positif kepada pengundi untuk merealisasikan impian Pas untuk menghantar wakil ke DUN Melaka.
http://angkasanuri.blogspot.com

KALAU NAK BUAT SERANGAN PERIBADI, KITAPUN BOLEH BUAT, TAPI KITA TAK MAHU...-GUAN ENG

Guan Eng bidas MCA takutkan bukan Islam tentang Islam

LABIS, 25 Jan — Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mendakwa MCA membangkitkan isu negara Islam dalam kempen pilihan raya kecil Tenang kerana mahu menghalang bukan Islam daripada mengenali Islam.

Beliau berkata tindakan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyerang PAS dengan membangkitkan isu negara Islam semata-mata mahu menimbulkan rasa “ketakutan” di kalangan bukan Melayu di Tenang terutamanya orang Cina.


“Dia (Dr Chua) tak mahu kita tahu antara satu sama lain, sebab itu tidak mahu kita kenali Islam.


“Memang itu yang mereka mahu, itu yang pemimpin MCA mahu.


“Ia penting, tapi kita tidak bimbang jika MCA gunakan isu negara Islam kerana isu ini dah digunakan sejak pilihan raya 2008 lagi,” katanya pada sidang media di sini.


Terdahulu, Dr Chua berkata akan terus menyerang PAS dengan memberi amaran kepada pengundi-pengundi bahawa sokongan mereka hanya akan memperkukuh kedudukan parti Islam itu dalam Pakatan Rakyat.


Beliau berkata berkata meskipun DAP menjadi rakan komponen dalam Pakatan Rakyat parti itu tidak mampu menghalang PAS daripada meneruskan dasar negara Islamnya.


“Jika Pakatan (Rakyat) menang di peringkat persekutuan, yang saya rasa tidak mungkin, PAS akan menjadi ketua, selaku parti yang ada lebih banyak sumber berbanding DAP dan (Parti) Keadilan (Rakyat),” katanya.


Baru-baru ini Dr Chua berhadapan dengan kecaman PAS kerana mendakwa calonnya Normala Sudirman enggan bersalaman dengan pengundi lelaki.


Menurut Lim, Umno dan MCA yang merupakan parti komponen Barisan Nasional (BN) akan terus memainkan isu-isu yang akan menyebabkan sokongan rakyat beralih kepada pengundi daripada Pakatan Rakyat.


Ketua Menteri Pulau Pinang itu menegaskan Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS, PKR dan DAP tidak mempergunakan antara satu sama lain.


“MCA akan dendangkan lagu dengan mengatakan kita adalah alat yang diperkudakan PAS kepada pengundi Cina.


“Tapi Umno pula akan kata PAS diperkudakan DAP kepada pengundi Melayu, saya nak tegaskan di sini PAS tidak perkudakan DAP, DAP tidak perkudakan PAS. Kita dalam Pakatan Rakyat tidak perkudakan sesiapa.


“Ada kata DAP dimelayukan kerana cakap bahasa Malaysia, kita rakyat Malaysia jadi kenapa tidak bercakap bahasa Malaysia. Lagipun bahasa Malaysia adalah bahasa rasmi negara,” katanya.


Menurut Lim, Pakatan Rakyat akan menghadapi setiap serangan yang akan dilakukan BN dalam kempen pilihan raya kecil kawasan itu.


“Apa yang penting adalah kita memperjuangkan prinsip kebebasan, keadilan dan demokrasi untuk semua.

“Kita akan hadapi mereka dengan berlandaskan kebebasan, keadilan dan demokrasi,” katanya.


“Ia (salam) tidak perlu dibangkitkan dan Dr Chua tidak harus membuat serangan peribadi.


“Itu adalah pilihan Normala, kalau nak buat serangan peribadi kita pun boleh buat tapi kita tidak mahu.


“Saya harap Soi Lek faham, jangan nanti makan tuan,” katanya.

www.pemudapaspahang.blogspot.com

RAKYAT MESIR TURUN KE JALAN RAYA







KAHERAH,26 Jan. : Sekurang-kurangnya 15,000 penunjuk perasaan Mesir menyertai protes digelar ‘Hari Kebangkitan’ ala Tunisia, sebahagiannya membaling batu dan memanjat trak polis selain bertempur dengan anggota keselamatan di tengah ibu negara bagi menuntut Presiden Hosni Mubarak menamatkan pemerintahan sejak 30 tahun lalu.

Anggota polis bertindak balas dengan melepaskan meriam air selain menggunakan cotar dan gas pemedih mata bagi menyuraikan penunjuk perasaan melaungkan ‘Jatuhkan Mubarak’ selain menuntut pembasmian kemiskinan, rasuah, pengangguran dan salah laku polis.


Bantahan itu awalnya bermula dengan aman, protes terbesar di Mesir sejak bertahun-tahun lalu selepas anggota polis berhati-hati sejajar dengan strategi kerajaan mengelak imej agensi keselamatan terus tercemar kerana dibayangi tuduhan bertindak seperti samseng.

Ketika penunjuk perasaan membawa bendera Mesir dan Tunisia memenuhi dataran Tahrir, anggota keselamatan mengubah taktik dan bantahan bertukar menjadi ganas.

Perkembangan itu dianggap sesuai dengan sambutan ‘Hari Polis’ yang berlangsung semalam, kata pemerhati. Ada penunjuk perasaan menyerbu trak meriam air, membuka pintu pemandu dan mengarahkannya keluar.

Orang lain membaling batu dan mengheret penghadang besi manakala anggota keselamatan memukul pembantah dengan cotar kerana cuba merempuh hadangan.

Ada penunjuk perasaan terhuyung hayang terhidu gas pemedih mata, ada yang batuk dan menutup mata dengan skaf.

Ada juga yang berlumuran darah. Seorang lelaki pula pengsan. Anggota polis mengheret beberapa daripada pembantah ke luar kawasan itu selain memecahkan kaca mata seorang wartawan dan merampas kameranya.

Pada ketika tertentu, pembantah mendapat kelebihan apabila memaksa sebaris anggota polis pencegah rusuhan lari selepas dihujani batu.

Seorang penunjuk perasaan juga menaiki sebuah kereta bomba dan memandunya dari situ.

“Saya mahu anak saya yang berusia tiga tahun membesar secara bermaruah dan mencari kerja seperti juga presiden,” kata Eid Attallah, 50, yang bekerja sebagai pemandu. – AP




http://paspb2.blogspot.com

Monday, January 24, 2011

PILIHANRAYA KECIL ULAMAK UMNO PERDAGANGKAN AGAMA

Oleh Ustaz Idris Ahmad

Umno yang memperdagangkan Islam dan memperkudakan mereka yang arif dalam agama untuk menghalalkan apa tindakan Umno. Ucapan Datuk Seri Jamil Khir Baharom yang menuduh Pas memperdagangkan agama kerana Pas telah melanggar fatwa dengan mencalonkan wanita menjadi calon di pilihanraya kecil Tenang..

Nampaknya fikiran Menteri yang jaga urusan agama sama seperti Tun Dr Mahathir yang membangkitkan isu yang sama.Pas tidak hairanlah dengan Tun yang sudah berada di hujung senja, jika dibandingkan dengan Datuk Jamil Khir yang masih muda dan arif berkenaan agama.

Mungkin beliau buat-buat lupa, kerana Pas pernah melantik Khatijah Sidik di Parlimen Dungun pada tahun 1959. Sila buka balik sejarah, baru boleh beri komen dan keluar hukum.

Kenyataan Presiden MCA Chua Soi Lek dan diikuti pula oleh Ketua Wanita Gerakan Datuk Seri Tan Lian Hoe yang memainkan isu Cikgu Normala Sudirman yang enggan bersalam dengan lelaki adalah lambang orang agama dalam umno gagal menerapkan Islam dalam BN.

Pas boleh maaf kepada dua tokoh daripada parti komponen BN yang tidak memahami situasi ini. Persoalannya apa yang tokoh-tokoh agama buat sepanjang 53 tahun berkawan dengan MCA dan Gerakan untuk menerangkan masalah hukum asas.

Mungkin mulut orang agama dalam umno sudah penuh dengan sagon.Pas merasa bangga isu bersalam, dijawab oleh rakan-rakan DAP dan PKR yang bukan Islam.

www.detikdaily.net

ISU SALAM : TAK LAKU DI TENANG

Pemimpin dan jentera pilihan raya kecil MCA di Tenang meningkatkan serangan terhadap PAS berhubung isu negara Islam dan keengganan calonnya, Normala Sudirman (bawah) bersalam dengan orang lelaki. Persoalannya ialah sama ada strategi itu akan berjaya mengalih sokongan 5,766 pengundi Cina kepada BN.

Tinjauan Malaysiakini di kalangan pengundi Cina di kawasan pilihan raya Tenang menunjukkan bahawa dua isu tersebut memberi kesan minimum terhadap mereka.Sebaliknya, apa yang lebih penting pada mereka ialah prestasi kedua-dua calon berkenaan.

Mereka yang ditemui Malaysiakini menegaskan bahawa undi untuk PAS tidak bermakna menyokong parti Islam itu, mahupun menyokong agendanya mengenai negara Islam.


Mereka juga berkata, mereka telah diabaikan oleh bekas ADUN dari Umno, Datuk Sulaiman Taha.

Tinjauan itu dijalankan semalam di bandar Labis Tengah dan Tenang Station - yang merupakan dua daripada lima kawasan majoriti pengundi Cina di Tenang - mendapati hampir semua yang ditemui berpendapat MCA tidak seharusnya memainkan isu berjabat tangan itu kerana ia melibatkan agama calon.

Ditanyakan mengenai rancangan PAS untuk mengisyatiharkan Malaysia sebagai negara Islam, sesetengah daripada mereka mengakui merasa takut ketika isu itu pertama kali dibangkitkan dalam pilihan raya umum 1999 tetapi selepas bertahun berlalu, kini perasaan itu tidak seperti dahulu lagi.

Sebahagiannya menceritakan mengenai pengumuman mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad pada 21 September 2001 mengisytiharkan Malaysia sebagai negara Islam, yang menurut mereka, tidak membawa banyak perubahan terhadap negara ini.

Yang lainnya pula berpendapat jika dan bila benar-benar diisytiharkan sebagai 'negara Islam', mereka tidak ada masalah selagi ia tidak menjejaskan sistem pendidikan Cina, hak untuk makan, alkohol dan berjudi, dan selagi kerajaan terus melayan masyarakat Cina dengan baik.

Isu negara Islam yang dimainkan oleh MCA mungkin boleh menarik sokongan pengundi yang berumur tetapi generasi muda pula mempunyai pandangan yang berbeza.

Tinjauan itu juga memberi gambaran mengenai sikap sebahagian pengundi di situ.

"Pengundi di Tenang selama ini menyokong MCA di peringkat parlimen (kerusi Labis), tetapi menyokong pembangkang di peringkat DUN (Bekok dan Tenang), bagi mewujudkan semak dan imbang," kata salah seorang pengundi yang ditemui.

Pengundi Cina merupakan 38.6 peratus daripada jumlah keseluruhan pengundi di Tenang. Dalam pilihanraya umum lalu, PAS memperolehi sokongan lebih daripada separuh pengundi di tiga kawasan majoriti Cina, iaitu bandar Labis Timur, bandar Labis Tengah dan Labis.


http://darisungaiderhaka.blogspot.com

BUKTI PENYELEWENGAN DATUK AI, CALON BN DUN TENANG SIRI - 3

Pada siri pendedahan yang lalu, CiLiK© telah mengutarakan kisah lelongan yang menyebabkan tanah berkenaan terlepas ke tangan pihak ketiga akibat Keculasan Datuk Ai, Calon BN semasa menjawat jawatan Penolong Pentadbir Tanah Segamat ketika itu, sila rujuk link ini [Penyelewengan Calon BN].

Sebelum ini, Datuk Ai (Calon BN DUN Tenang) mengatakan bahawa dia tidak bimbang dengan serangan pembangkang kerana "beliau tidak ada perkara yang disembunyikan" [Utusan]. Nampaknya Datuk Ai sudah lupa dengan salah guna kuasa yang pernah dilakukan malah sudah diketahui oleh seluruh warga di Segamat! bangkai gajah mahu ditutup dengan tudung saji "Pelanduk mudah lupakan jerat". CiLiK cabar Datuk Ai! Sila nafikan pendedahan ini!

Pendedahan diteruskan

Walaupun pelbagai cara telah dilakukan oleh tuan tanah, sehingga terpaksa bergolok bergadai untuk mempertahankan tanahnya daripada dilelong, namun proses lelongan tetap juga berlaku.

Sebagai jalan terakhir, tuan tanah yang terlalu terdesak telah menawarkan wang RM 3000 kepada pembida agar menarik diri daripada lelongan tersebut. malangnya pihak pembida menolak, sebaliknya meminta wang sebanyak RM 30,000 jika mahu pihaknya menarik diri dari pembidaan tersebut.

Akhirnya terlepaslah tanah seluas 8 ekar ini kepada pembida tersebut. Tuan tanah yang berasa dianiaya oleh masaalah birokrasi Datuk Ai selaku PPT pada waktu itu telah melantik peguam bagi memastikan perkara ini dibawa ke mahkamah.

Keadilan harus dituntut! Salah guna kuasa Calon BN, Datuk Ai harus didedahkan kepada masyarakat! Ini bukan isu peribadi, tetapi isu penyelewengan yang melibatkan tanah rakyat yang teraniaya.

Sebagai bukti dakwaan ini, di bawah ini CiLiK© dedahkan dokumen-dokumen yang berkaitan,

Nantikan pendedahan seterusnya, apabila pembeli tanah telah mengambil tindakan saman ke atas Kerajaan Johor akibat dari keculasan Calon BN DUN Tenang, si Datuk Ai ini.

CiLiK© "Datuk Ai cuba menutup bangkai gajah dengan tudung saji walaupun bau busuknya sudah lama dihidu oleh seluruh warga di Segamat Johor!"

www.gigitankerengga.blogspot.com

BN LIGAT BELI UNDI DI TENANG

Kalau ada penduduk yang paling beruntung sekarang di Malaysia, tak ada yang dapat menandingi penduduk Tenang.

Betul kata peribahasa Perancis yang berbunyi, 'le malheur des un ast le bonheur des autre'. Kemalangan seseorang adalah kebahagiaan untuk orang lain. Kematian seorang ahli keluarga kini menjadi kebahagian satu penduduk kampung.

Semua penduduk seluruh kampung sekarang sentiasa berkumpul di kedai-kedai kopi bagi memerah otak mereka mencari idea bagaimana mahu mendapatkan duit atau habuan sempena PRK di Tenang.

Mereka perlu segera menjana berbagai idea agar pembeli-pembeli undi dan perasuah pilihan raya menaburkan sebanyak mungkin duit di sana sebelum semua ini berakhir pada hari pengundian nanti.

Senarai durian runtuh yang dapat dikesan setakat ini untuk membeli sebanyak nama undi penduduk;
  1. Sampul berisi RM2000, hampers bernilai RM50, sepasang kain 3 ela di berikan kepada lebih 100 penduduk di satu majlis yang diadakan di dewan majlis daerah Labis. Majlis dihadiri oleh MP Labis Chua Tee Yong dan juga salah seorang Exco negeri Johor, Tan Kok Hong. Para hadirin di seru mengundi calon BN.
  2. Orang ramai yang membenarkan rumah mereka di pasang bendera serta mempamerkan banner bergambar besar Perdana Menteri DS Najib di sekitar halaman rumah mereka menerima tunai sebanyak RM1,000 setiap orang.
  3. Penduduk yang berpendapatan kurang dari RM2,000 sebulan di beri bantuan segera sebanyak RM450 seorang. Para ibubapa yang mempunyai anak-anak mereka belajar di pusat pendidikan kanak-kanak atau taska di hubungi untuk tujuan tersebut.
  4. DS Najib mengumumkan Tenang mendapat peruntukan sebanyak RM1.31 juta untuk kerja-kerja baik pulih dan kasi cantik semua masjid dan surau juga sekolah agama di 3 penempatan Felda di sana.
  5. Shafie Apdal pula umum menghadiahkan rumah percuma sebanyak 20 unit kepada orang asli di 2 penempatan mereka.
  6. Chua Soi Lek pula tidak ketinggalan walau tiada jawatan menteri mengumumkan akan memberikan court bola keranjang kepada pekan baru Tenang.
  7. Noh Omar rancak menganjurkan berbagai program di bawah kementeriannya termasuk melancarkan program usahawan muda di Tenang baru-baru ini.
Kata Noh Omar dan juga kata semua menteri dan juga semua orang BN, itu semua tak ada kena mengena dengan PRK Tenang ia adalah aktiviti kerajaan yang memang sering dijalankan diseluruh negara. Bole pecaya ka...?

Habis semua jentera agensi kerajaan dipergunakan sebaik dan semaksimum mungkin bagi mencapai hasrat menang besar mereka./Wsubhi

www.gigitankerengga.blogspot.com

DUN TENANG: UTUSAN FITNAH LAGI " MERAMPAS IMAM SOLAT JENAZAH"



Imam solat jenazah SU Umno Tenang nafi Utusan

LABIS, 24 Jan: Che Zuhar Che Haron, ahli PAS dari Pahang yang mengimamkan solat jenazah Setiausaha Umno Cawangan Kolam Air Felda Tenang, menafikan sebuah berita daripada akhbar Utusan Malaysia hari ini yang menggambarkan beliau seolah-olah ‘merampas’ untuk menjadi imam solat berkenaan.

Sebaliknya, beliau telah ditarik tangan oleh penduduk tempatan dan makmum Masjid An-Nur Felda Tenang itu, setelah jenazah yang sampai sejak jam 10.30 pagi sehingga jam 2 petang tidak disempurnakan kerana imam masjid berkenaan pergi ke padang menyambut Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Apa yang saya lakukan hanyalah menyelesaikan hukum fardhu kifayah setelah sekian lama jenazah setiausaha Umno itu tidak disempurnakan, itupun setelah makmum dan bilal meminta saya berbuat demikian kerana imam sebenar masjid itu pergi ke padang,” jelasnya yang kini masih berada di Labis mewakili Dewan Ulamak PAS Pusat.

Akhbar pro-Umno itu hari ini di muka surat 5 di bawah tajuk ‘PAS terbukti memfitnah PM’, mengatakan Perdana Menteri itu dalam lawatannya ke Felda Tenang, 18 Januari lalu tidak diberitahu kematian Allahyarham Abdul Latif Subhi Mohd pada jam 2.30 pagi sebelum itu.

Akhbar tersebut memetik sumber daripada Pengerusi Biro Khairat Kematian Masjid An-Nur, Hamzah Manaf, 77, dan beberapa pemimpin setempat, tindakan Najib tidak melawat jenazah Setiausaha UMNO Cawangan Kolam Air Felda Tenang, bukannya suatu isu kerana Perdana Menteri memang langsung tidak mengetahui mengenai kematian Allahyarham kerana tidak dimaklumkan mengenainya.

Akhbar tersebut yang juga memetik edisi kedua Buletin Tenang, PAS menipu apabila mendakwa jentera parti itu yang menguruskan jenazah Allahyarham, sedangkan hakikatnya ia diuruskan sendiri oleh para penduduk kampung.

Akhbar berkenaan menyebut, beberapa wakil dan jentera Pas hanya muncul secara tiba-tiba di masjid berkenaan termasuk calon parti itu, Normala Sudirman untuk memberi penghormatan kepada jenazah Allahyarham.

Tambah akhbar itu, di dewan solat Masjid An-Nur Felda Tenang itu, salah seorang daripadanya yang memakai jaket Pas secara tidak semena-mena bangun dan mengimamkan solat jenazah ketika pengurusan masjid meminta waris Allahyarham menjadi imam kerana lebih afdal diimamkan oleh keluarga terdekat, atau menunggu kira-kira 15 minit untuk imam tiba.

“Pada hakikatnya Unit Amal PAS telah bertungkus-lumus membantu penduduk kampung menggali kubur. Kemudian jenazah Allahyarham telah dibawa ke masjid kira-kira jam 10 pagi. Makmum terus meninggu hingga ke waktu Solat Zohor, tetapi imam tidak ada kerana pergi ke padang menyambut Najib.

“Kemudian apabila sampai ke jam dua petang, seorang tua yang mewakili bilal masjid telah mengumumkan sesiapa yang layak diminta tampil mengimamkan solat jenazah kerana imam masjid pergi ke padang,” katanya.

Menurut Che Zuhar, ketika itu makmum mula berbaris dalam saf dan beberapa orang penduduk kampung menarik tangannya ke depan untuk mengimamkan solat jenazah itu.

Beliau yang berkempen dalam PRK Tenang mewakili Dewan Ulamak, telah menyempurnakan tugas berkenaan sehinggalah jenazah dibawa ke kereta dan tanah perkuburan.

“Saya kecewa kenapa perkara ini dibangkitkan lagi walhal saya menyempurnakan fardhu kifayah setelah imam masjid meninggalkan tugas untuk meraikan Najib. Jenazah sudah selamat dikebumikan, kenapa mahu dipolitikkan lagi,” soalnya.
http://propasblog.blogspot.com

Sunday, January 23, 2011

TEMA TAHUN BARU CINA 'HUAN' ATAU UBAH JADI PEGANGAN MASYARAKAT CINA

DAP lancarkan 'Huan' di Tenang

LABIS, 23 Jan : Suasana meriah hari pertama kempen calon PAS ini disemarakkan lagi dengan sokongan padu daripada rakan Pakatan Rakyat.

Tengahari tadi, bertempat di perkarangan Wayang Pacak PAS, DAP melancarkan tema sempena sambutan Tahun Baru Cina pada 3 Februari nanti. Majlis itu diserikan dengan tarian singa dan mainan gendang daripada kumpulan 'Action Team'.

Pada majlis tersebut, Cikgu Mala diberi peluang menyempurnakan tulisan tema Tahun Baru dalam bentuk kaligrafi Cina iaitu 'Huan' yang bermaksud ubah.

Dr Hew Kuan Yau, Exco Publisiti DAP berkata, berdasarkan kepercayaan masyarakat Cina, setiap Tahun Baru mereka akan memilih satu tema sebagai simbol permulaan yang baik bagi tahun tersebut.

Lazimnya tema yang dipilih ini akan dipamerkan atau digantung di hadapan pintu rumah dengan tujuan menghalau roh jahat. Amalan tradisi ini juga dianggap sebagai membawa tuah bagi masyarakat Cina amnya.

Tambah Dr Hew lagi, Cikgu Mala akan menulis tema tahun baru tersebut sebanyak 6 salinan. Ini kerana bilangan 6 kali atau 6x6 membawa maksud 'sangat lancar'.

"Kami percaya kemenangan untuk memenangi kerusi di Dun Tenang kali ini akan berpihak kepada PR melalui calon PAS, Cikgu Mala."

Turut hadir pada majlis tersebut adalah Mohammad Sabu, Dato Mahfuz Omar, Dr Dzulkifli Ahmad dan Pengerusi DAP negeri Johor, Dr Boo Cheng Hau.

http://paspb2.blogspot.com

JAWAPAN CIKGU MALA UNTUK AHLI MCA SUPAYA TAK BODOH MACAM PRESIDENNYA

Isu salam: MCA tak faham adab Islam

Calon PAS Normala Sudirman hari ini membidas BN, khususnya MCA kerana gagal memahami adab bersalaman seorang Muslim dengan individu yang lain dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

"Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain.

"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.


Sehubungan itu, Normala berkata Umno sepatutnya memahamkan komponen BN bahawa menyifatkan isu itu bukanlah isu.

"Dan kita lihat, inilah realiti yang perlu difahami masyarakat Malaysia," katanya.

Normala yang dikenali sebagai Cikgu Mala mengulas kebimbangan bahawa beliau tidak bersalaman tidak dengan lelaki sepanjang sejak mula berkempen pilihan raya di DUN Tenang.

Dalam pilihan raya ini, Normala bakal dicabar oleh calon BN Mohd Azahar Ibrahim dalam pilihan raya kecil 30 Januari ini.

Turut hadir dalam sidang media tersebut beberapa pemimpin PAS, antaranya dua naib presiden Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar serta ahli jawatankuasa pusatnya Dr Dzulkefly Ahmad.

Mengulas mengenai lawatan beliau ke Pasar Tani Labis, pagi ini, Normala turut menegaskan "tiada seorang pun lelaki Tionghua" bersalaman dengannya kerana mereka sudah memahami mengenai kedudukan perkara tersebut selepas majlis penerangan anjuran PKR dan DAP.

"Tapi prinsip asas sebagai seorang Islam, saya cukup jaga (adab bersalaman dengan lelaki) untuk mencari redha Allah," tegasnya.

Sementara itu, Dr Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor mengingatkan pihak media supaya tidak membesarkan perkara itu sehingga "mengurangkan" isu yang lebih besar sepanjang kempen pilihan raya ini.

Sebelum itu, dalam kenyataan media yang dibacakan oleh Salahudin, beliau membayangkan PAS akan mendedahkan beberapa isu yang berkaitan dengan Mohd Azahar.

Bagaimanapun, ahli parlimen Kubang Kerian itu menegaskan ia "tidak berkaitan dengan peribadi" calon BN.

"Tunggu... Ia bukan berkaitan peribadi. Kami bukan seperti pihak-pihak lain," katanya sambil menambah pendedahan tersebut akan dibuat dalam masa "sehari dua lagi".


http://bloglistpolitik.blogspot.com/

Friday, January 21, 2011

SEKITAR PENAMAAN CALON DUN TENANG

Dari Blog :
www.albanjarionline.blogspot.com
Dari Blog :
www.albanjarionline.blogspot.com
Gambar Dari :
www.jalanpulang1978.blogspot.com
Gambar Dari :
www.pulakdah.blogspot.com
Gambar Dari :
www.jalanpulang1978.blogspot.com
Gambar dari :
www.darisungaiderhaka.blogspot.com

Thursday, January 20, 2011

PELAKON PORNO PERTIKAI HUKUM ISLAM

بسم الله الرحمن الرحيم



“Normala will not come here to a Chinese temple, she doesn't even shake hands with the people. I have received complaints about this. She is like Anwar Ibrahim's wife. She wears gloves when she shakes hands. If you can accept this kind of Islamic value, go ahead and vote for PAS,"

MCA president Dr Chua Soi Lek again adopted his party's usualmodus operandi in warning the Chinese community about PAS' Islamic state agenda ahead of the Tenang polls. - Chua Soi Lek said @ Malaysiakini..

“ Normala tidak akan datang ke kuil ini, dia tidak akan berjabat tangan dengan orang ramai. Saya telah menerima aduan tentang perkara ini, Dia seperti isteri Anwar Ibrahim.. Dia memakai sarung tangan jika hendak berjabat tangan, jika anda semua boleh menerima nilai-nilai Islam sebegini, teruskan dan undilah PAS.”



Note: Tengok macam mana UMNO dah tarbiyahkan cina laanat ni? Mana tidaknya.. mungkin dia ni suka bila rosmah peluk-peluk cium-cium dengan lelaki yang bukan muhrim. Sebab najib pun tak pernah kata itu hukumnya haram.. Sebab mungkin harus sana sini kata itu semua diharuskan dalam islam. Kita sama-sama tengok berani atau tidak penyokong umno, blogger umno dan PERKASA tegur cina ni..

Kita sama-sama tengok adakah mereka semua ini sensitif atau tidak bila seorang cina memperlekehkan berkenaan hukum Allah. Kita sama-sama tengok berani atau tidak mereka buat demo.. Atau kita akan sama-sama tengok dalam dua atau tiga hari lagi UMNO dan PERKASA akan berusaha memberikan bantuan dengan mengeluarkan kenyataan bahawa Chua Soi Lek tersilap dan minta maaf kerana dia tidak dapat nak bezakan antara azan dan bacaan ayat Al-Quran... Kah..kah..kah..kah.. Atau kita sama-sama lihat bukti bahawa UMNO kini sanggup gadaikan agama demi politik... Atau kita akan sama-sama lihat bukti bahawa UMNO kini memang benar-benar takut dan rela jadi hamba kepada cina MCA.. Kah..kah..kah..kah..



Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

http://pencacai-semalaysia.blogspot.com